onsdag 26 oktober 2011

HUND OCH RYMD

klicka på bilden för att se den större

HUND och RYMD 11-11-11

KATHERINE WALSH - HUNDFOTOGRAF STOCKHOLM

"Det är så härligt att få vara med i en utställning med rymdhundar och foton av den oändliga rymden. Jag hoppas att mina foton skall visa lite av den rymd som varje hund bär inom sig. Visa att varje hund har sin historia, sitt universum. Hundar har en stor förmåga att leva här och nu i en delvis egen rymd. En rymd vi kan vara del av men inte helt; de är nog mer ett mysterium för oss än vad vi är för dem. Ett mysterium som gör mig lika lycklig varje dag när jag får vistas i det. Många av hundarna på fotona bär på svåra erfarenheter och har varit eller är fortfarande boende på Hundstallet i Stockholm. Hit kommer de av olika skäl när det inte fungerar med deras hussar och mattar. Hundstallet placerar om de hundar som inte får eller kan åka tillbaka till sina hem."

MATS YDERSTIG - RYMDFOTOGRAF TORSBY

”För mig betyder utställningen en möjlighet att intressera och inspirera den breda allmänheten för vad som finns ovanför våra huvuden och som sällan inte ägnas någon tanke i vårt stressade samhälle. Jag vill visa på ett storslaget och vackert universum som vi ju faktiskt lever mitt i. En utställning med astronomiska fotografier är också ett perfekt sätt att kombinera mina två största intressen. Det är också intressant att ställa ut tillsammans med andra konstnärer under detta gemensamma tema - Rymd.”


MIKAEL SJÖMILLA - BILDKONSTNÄR STOCKHOLM
"Jag har växt upp i Bergslagen men min rötter finns i Värmland. Min släkt är stadigt förankrad i den värmländska myllan. Det är andra gången jag ställer ut i Värmland och det känns väldigt bra, som att komma hem varje gång. Värmland är för mig ett storslaget landskap fullt av berättelser. Jag är väldigt präglad av detta landskap. Min bildvärld är befolkad av allsköns varelser som skrönor berättade i fikarummet på bensinmacken i Munkfors. Att nu återigen få ställa ut i Sunne är extra kul eftersom temat på utställningen är hundar. Jag har förutom änglar och demoner jobbat väldigt mycket med hundar i mina bilder."
HANS WESTLUND - BILDKONSTNÄR MUNKFORS
"För mig är rymden en plats där min fantasi ofta hamnar, det finns liksom inget facit på hur det ser ut därute. Det kittlar hjärnan. Hundarna har funnits med mig sedan jag var liten grabb. Äntligen blir det utställning med tema på dessa två ting, HUND och RYMD. Tanken på att få till denna utställning kom redan för två år sen. Nu ska den visas för publiken i en premiärutställning vid galleriet ”Hemma hos Appelqvist” i Sunne i ett endagarsevangemang. Ser fram emot att få se vad de andra deltagarna har åstadkommit, men även på att få kika i teleskopet Mats ska ha med, det ska bli riktigt intressant."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar