måndag 14 maj 2012

Förberedelser inför KONSTHELG 2012


Har varit i ateljé w-art hela dagen och fixat och donat inför helgens evangemang men blev inte klar utan får fortsätta i morgon. Det är som med måleriet. Det gör sig helt enkelt inte själv. Ateljéhuset är ett tvåvåningshus så det har blivit en hel del trappträning. Svetten lackade. Men ska det hängas bilder, så ska det hängas bra! Det ska vara så, för besökarna och för mig. Det är viktigt. Det ska vara kul att komma till w-art, en upplevelse.

 
Har ställt undan tavlor som inte kändes riktigt hundra, ska sortera bort fler imorgon. Mina bilder är lustiga på det viset. En del växer till sig under åren i en mognadsprocess, andra gör det inte och de bilderna tröttnar jag på. Det är olika stadium. De nya känns alltid bäst och då får de vara med på utställningar. Ibland blir de sålda och då släpper jag dem till deras nya ägare. Fysiskt och psykiskt. I bland däremot blir de kvar och kan fortsätta växa, eller tappa det där fantastiska (ungefärligt beskrivet som känslan av en snabb knytnäve i magen). Kan inte säga om bilderna är riktigt riktigt jävla bra förrän de stått till sig och mognat. Det kan ta flera flera år.


En del av bilderna jag tog bort har varit med länge utan att de har blivit så bra som jag hoppades och får nu går vidare till övermålning, eller åtminstone en rejäl finputsning. Kanske behöver de bara en annan inramning. Några tog jag undan bara för att de ska vara med på andra utställningar under året.


Har även hängt även en hel del små bilder. Mina priser är satta efter storlek där de minsta är billigast och de största dyrast, men de små kan inte alltför sällan vara bättre än de stora. Avslutar där med mitt heta tips. Det är vid de små bilderna man kan fynda bland konsten.

Hoppas vi ses under helgen/Hans.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar