tisdag 24 april 2012

Hästar Crusoe och omedveten politik

Har målat i flera dagar på en och samma bild. Den går under arbetsnamnet "Crusoe" men är inte klar än, fast den närmar sig. Lägger inte upp någon bild på den innan den är klar.

Intressant iaf med bilder. De ger mig kunskap. Självklart kollar jag upp ämnet under arbetet med en bild. Har läst boken om Robinson Crusoe för länge sen, men det är ändå spännande med uppdatering. Bilden växer fram ovanligt sakta på duken så för att inte bli irriterad och i ilskan kanske måla över den bytte jag fokus i dag, och målade hästar till en annan utställning. Det blev två.


Målade över två tulpaner jag tröttnat på och skapade istället bilden här ovan. "Nyfödd hammarhäst" Akryl/kol 80x100. Idéen till den fick jag av min brorson Viggo när han bröt sönder en hammare och jag såg likheten med ett hästhuvud. Nu ikväll satt jag och kollade på bilden i datorn och insåg då att svansen påminde om en skära. He, he, jag har tydligen varit omedvetet politisk i dag.


Den andra är en hästbild jag målat till utställningen "Kreatur, fjäderfä och andra djur". Hade varit ganska nöjd med den förut, men det var någonting i den som störde mig, så då tänkte jag att det får bära eller brista. Jag målade över och målade nytt över det som jag inte gillade. Tycker det funkade bra. Det är också därför jag kallar den "Reinkarnation". Den har fått nytt liv.

Vill ni läsa mer om de ämnen jag nämnt idag kan ni följa länkarna här nedan. Tills vidare, lev gott därute/Hans.

CRUSOE: http://sv.wikipedia.org/wiki/Robinson_Crusoe

HAMMARE OCH SKÄRA: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hammaren_och_sk%C3%A4ran

REINKARNATION: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lavandring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar