fredag 25 december 2009

Golvmannen


Golvmannen

Nu är julafton över och snart även juldagen. Det är skönt att allt rullar på.

Utanför fönstret faller snön i stora flingor. När jag satte mig här för att skriva ner något i blogen funderade jag på vad jag skulle ta för bild som skulle få illustrera min text i dag, men kom på att så måste det väl inte vara. Idag valde jag en bild som fanns i datorn och ska skriva om den i stället.

Vi kan kalla bilden för Golvmannen. Han är målad på golvet i min förra ateljé. Framställd av blandmaterial. Beståndsdelarna är troligtvis syrat papper, papperstejp, akrylfärg och kol.

Varför valde jag Golvmannen då?Ja, han var den första bilden som kom när jag klickade på ett album i datorn. Han är spännande. Han har liv. Det finns det i bilden. Ni vet. Det där lilla extra som är så härligt att fånga som konstnär.

Det är många som har trampat på Golvmannen, däribland en känd journalist som går under pseudonymen Riddar E. Men det gör ingenting. Säger som den numera avlidne konstnären Robert Jäppinen sa till mig "det blir bara bättre". Och han hade rätt i det! Man ska inte vara rädd att göra fel eller att något ska bli förstört. Vem har påstått att det alltid blir det? Det kan lika gärna bli fan så mycket bättre.

Det perfekta är inte alltid perfekt.

2 kommentarer:

  1. Riddar E är en blyg konstklampare och bad mig, som sitt ombud, framföra sitt gillande och Hans Westlundska bejakande.

    Riddar E hälsar och säger: Konst är konst och Hans är Hans och i Munkfors förenas de båda på ett sätt som trotsar all (normal) kreativ beskrivning.

    Mvh, s. alvarez

    SvaraRadera
  2. Bäste herr s. alvarez.. Hälsa Riddar E så gott från mig. Säg att han kan komma ridandes på lofote när helst han behagar och klampa fritt i mitt konstiga hus..

    SvaraRadera