tisdag 30 augusti 2011

Jean-Michel Basquiat och ord



Tillbringat kvällen med att titta på en dokumentär om den nu döde konstnären Jean Michel Basquiat. Se den. Mycket inspirerande. Länk till den:

http://svtplay.se/v/2503647/k_special/basquiat__the_radiant_child?cb%2Ca1364145%2C1%2Cf%2C-1%2Fpb%2Ca1364142%2C1%2Cf%2C-1%2Fpl%2Cv%2C%2C2512661%2Fsb%2Cp102870%2C1%2Cf%2C-1 

I början (för typ tio år sedan) skrev jag ofta ord eller dikter i mina bilder, men slutade för jag tyckte att de allt som oftast styrde betraktarens tankar i en viss riktning. Kanske hade jag fel?

På senare tid har orden börjat leta sig in i mina bilder igen. Tankar på en bok med bild och text har börjat växa. Kanske ska det få bli ett sabbatsår från konsten med fokus på skriveriet igen? Nääää.. då blir jag olidlig för min familj. Behöver måleriet. Det är där jag mår bra.

Men det kanske går att kombinera? Diskuterade faktiskt dessa tankar med konstnärskollegan, vännen och "brodern" Mikael Sjömilla i Stockholm när jag var där häromsistens. Har en del riktigt bra ideér som spirar. Någonting blir det, vet inte riktigt vad än bara :)

Ha det gott därute/Hans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar