onsdag 13 juni 2012

Den fruktade blomtjyven


Håller på att plocka ihop tavlor till helgens utställning vid galleri Östra Flygeln, Alsters Herrgård, Karlstad. Det är ju Gustaf Frödings barndomshem så en bild av honom var det jag utgick från när jag började min sammanställning. Sen gick det några timmar och ingenting ville vara med.

Prövade att ta hjälp av Herr Frödings prosa och då kom några bilder fram men sen var det stopp igen. Efter att ha bett min konstnärskollega Emelie Persson om hjälp och vi hade bollat våra tankar en stund började en ide ta form. Lite av varje och var fjärde tavla, men den iden fick ge vika för en annan, att låta porträttet av Herr Fröding få leda utställningen. Då kom det fram en samling aspiranter. Märkte dock att det var lite mörkt material som ville vara med. Tog en paus från tänkandet och målade lite, och där slutade min sammanställning den dagen, men en ny bild blev klar. Se ovan. Ska fortsätta plocka med bilderna idag, ska ju ha med en hel del har jag tänkt. Får se om det kommer in lite ljus i dagens lockrop.

Ha det gott och var snälla mot varandra/Hans


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar