måndag 11 maj 2009

12.05.09 tavlornas titel

Det kan vara svårt att komma på vad man ska ha för titel på en tavla. Oftast har man ett arbetsnamn som följer med under tiden man arbetar med dem, men när de är klara kanske det inte passar alls. Då gäller det att använda fantasin igen, och komma på något passande. Bilden här ovan heter "Kiss and makeup". Det tvetydiga makeup på slutet blev en fin ordvits tycker jag, men det är inte alltid det går så lätt.

Landskapsbilderna är värst. Tycker det är så tråkigt att gå på utställningar där det står landskap 1 och landskap 2 etc under bilderna. För att inte tala om det som man ofta ser "Ingen titel". Som konstnär kan man i alla fall försöka tycker jag. Jag har använt mig av vanliga namn till mina landskap. Typ Sofia. Det har ingen egentlig betydelse för utläsandet av bilden, men jag tycker om att döpa dem. Det ger dem en personlighet. men om jag inte skriver det bakpå tavlan glömmer jag bort vad de heter. Men det är inte unikt för tavlorna, det är likadant med människor. Har svårt att komma ihåg namn :)

2 kommentarer:

  1. som s.k betraktare så är titeln viktig, den får mej ibland att stanna till och tänka om många gånger. Ibland är titeln bara pricken över i, så fortsätt namnge dom.

    SvaraRadera
  2. Tack Monic. Det ska jag. Men ibland kan en titel vilseleda också. Kul att du tittade in också :)

    SvaraRadera