onsdag 13 maj 2009

14.05.09 signaturen


"vännerna"



Var ska man sätta signaturen? En skolfröken i en klass jag var och föreläste i nu senast förklarade för sina elever att den ska vara nere i högra hörnet. Traditionellt brukar den förstås vara där, men det är inte alltid det passar. Det har att göra med balansen i bilden. På bilden "vännerna" här ovan prövade jag först med att sätta den uppe i vänstra hörnet, men det passade inte alls denna gång, så det fick bli som vanligt och det funkade. Men man måste prova innan man vet.

Oftast sätter jag min signatur på tavlan när jag tycker den är klar, inte innan. Men ibland har jag fel och är för snabb. Det händer det med.

Som en liten parentes kan jag berätta en historia om Picasso. Han fick en dag besök av en man som tyckte att Picasso hade en förmögenhet bestående av diverse konstverk i sin ateljé. Då svarade Picasso att de var ingenting värda. Hur menar du då, frågade mannen. Ja, de är ingenting värda, innan jag har signerat dem. Tänkvärt tycker jag.

2 kommentarer:

  1. Intressant text till en bild jag verkligen gillar, Så du är ute och föreläser, viktigt för idag skapas det inte så mycket i skolan...det ska ju vara ordning o reda...

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillade både text och bild :) ja jag var i väg till småskolan 1-6.. talade om konst och teknik.. var uppskattat :)

    SvaraRadera