lördag 23 januari 2010

Workshop i Hagfors - Luddig ängel

Luddig ängel


Har varit och målat i dag i Hagfors. Konstföreningen Gränslöst hade anordnat en workshop. Kul att måla någon annanstans och med trevligt sällskap, även om bandet som var där och repade inte riktigt spelade min melodi. Påminde mig om när min kompis Thomas Strandberg stämde gitarren bredvid mig i bilen när vi var på väg till Karlstad inför en utställning. Inte ett av mina favoritljud.

Thomas gitarrstämmande ligger faktiskt högst på listan över ljud jag inte tycker om. Repbandets enerverande upprepade riff glider in på plats nummer två. Trea är de tidiga kommunalarbetarnas gräsklippare och lövblåsare. På plats fyra hamnar alltför snabbt pratande kvinnor (ni vet vilka jag menar) och på femte har vi kyrklockornas eviga kling klangande som aldrig verkar ge sig.

I alla fall, trots oljudet i mina öron lyckades jag måla det jag skulle. Hade förberett mig genom att välja ut tre motiv i förväg, så visst, det kanske var lite fusk. Dessutom målade jag bara med kol i dag, men på duk och det var underbart. Förstår inte varför jag inte gjort det på länge. Man glömmer ibland bort att teckna. Det som är så kul. Konstigt.

3 kommentarer:

  1. Herregud vilken ögonfångare! Jag har sett den skrolla förbi på FB och som ikon på min blogg i ögonvrån under kvällen. Den suger blicken till sig! Underbart! (men fult namn;))

    SvaraRadera
  2. Tack Lotta :) och ja, det där med namn det är inte det lättaste. Såg du de andra där då på FB?

    SvaraRadera
  3. har bytt namn nu Lotta - luddig ängel heter den numera.. och här är en dikt till den:

    LUDDIGA ÄNGLAR

    luddiga änglar gömmer sig
    under min soffa

    eller

    försvann de
    alldeles nyss
    in i

    min dammsugare

    SvaraRadera