tisdag 10 augusti 2010

dagar av måleri


Ibland kommer de. Dagarna jag målar på. De är underbara men inte regelbundna. I går hade jag en sådan. Målade små bilder i blandmaterial (akvarell, blyerts, gouasche, tusch och krita).

Tror det är bra att inte måla varje dag. NU tror jag det. För ett år sedan trodde jag tvärsom. Att man skulle måla något varje dag för att hålla tekniken i form. Vet faktiskt inte vilket som är rätt eller fel, eller om det är bäggedera. Kanske man behöver båda och att det på något sätt blir bra till slut hur man än gör. Antagligen är det så. Inget sätt tar ut det andra.

Pratat lite om måleristunderna med Thomas Strandberg under resan. Om hur man gör för att närma sig sitt måleri. Han har en massa olika procedurer innan han kommer i gång. Jag är tvärsom. Bara kastar mig ut i det okända utan någon längre betänketid. Om jag råkar ha tillgång till musik under tiden är det en bonus, men inget måste. Däremot om det är någon besserwisser där och ska tala om för mig hur jag ska gå till väga kan jag bli lite vrång och göra tvärsom bara för att visa att det faktiskt inte finns några exakta regler för hur man ska göra.

2 kommentarer:

  1. Finns det några regler över huvud taget? I så fall är det väl ingenting man ska bry sig om. Att vara konstnär är att få det att fungera för egen del, så att man kan arbeta med sin konst. Jag tycker man kan inspireras av varandra men gå sin väg. Själv målar jag dagligen om jag bara kan. Dock gör jag det inte för teknikens skull. Jag gör det för att avbrott från måleriet helt enkelt gör det hela så mycket svårare för mig. Lycka till med ditt sätt.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar Titti. Att "prata" via nätet ger mig mycket. Vad det gäller konstens vara eller inte vara kan nog ingen säga varken bu eller bä, även om många vill det. Mina avbrott är ibland självvalda, ibland inte. De självvalda ger mig energi, de andra tar. Lycka till själv Titti :)

    SvaraRadera