måndag 9 augusti 2010

Hällristningar och Bengt Lindström






Är ju bara tvungen att tala om den nyss företagna resans höjpunkter. Hällristningarna och Bengt Lindströms måleri. Två kontraster men ändå på något sätt lika starka. Men vad skriver man om dem som inte redan har blivit skrivet? Jag klämmer in några länkar i slutet men innan dess vill jag ge min bild av dem.

Båda typerna av bilder påverkade mig starkt och sparkade igång min fantasi. Hällristningarna var ju många älgar förstås, men det fanns även bilder som inte ens professorer riktigt begriper vad det är. De fascinerade mig. När man inte kan sätta fingret på vad det är, så är det konst för mig. Varför ska man förstå allt?

Bengt Lindströms måleri hade jag sett tidigare, men inte i den storleken som de de hade nu i Länsmuseét vid Murberget. De sju Asagudarna. Tor, Oden, Frej, Balder, Ymer, Loke och en okänd gud. Oj oj oj vilka underbara bilder. Vilka färger. Former. Fantastiskt.


Länk till mer om hällristningar: www.sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4llrist

Bengt Lindströms utställning: www.murberget.se/page.aspx?id=27

3 kommentarer:

  1. precis, tror man sig förstå har man inget förstått...

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas att du fick med dig en massa intryck och inspiration. Och glädje.

    SvaraRadera
  3. Svar Cathy: Du har förstått att man inte behöver förstå. Det är som det ska :)

    Svar Titti: Det kan du lita på :)

    SvaraRadera