torsdag 15 september 2011

Tavlorna gör sig inte själva.


80x100

Haft ännu en dag i ateljé w-art. Får passa på när jag är kommunalt ledig. Slut på det i morgon, börjar kl. 16.oo. Kanske hinner jag måla lite innan, om inte fru Westlund protesterar allt för högljutt. Har ju halva gräsmattsklippningen kvar, men den kanske hon är sugen på?

Det var lika skönt som vanligt att vara i ateljén. Fick klar en av de stora tavlorna jag kämpat med ett tag. Ingen titel på den än. Den kommer när den kommer. Funderade länge på val av färg till himlen. Lade till och med upp frågan på facebook. Fick 21 svar. Bara en tyckte grönt, men grönt blev det. Målar spontant och på känsla och så tänker jag efteråt. Tycker om det gröna nu. Det är så fel att det blir rätt. Grönt är en svår färg i måleriet, men när den funkar, funkar den riktigt bra.
Fick även en liten bonustavla gjord. Ingen titel på den heller än. Om ni funderar på varför jag målar de motiv jag gör, så är det på ren känsla. Går runt i ateljén bland en massa påbörjade bilder, avtrubbad i ett nästan meditativt tillstånd som kombineras med en rutin som finns i kroppen. Målar lite här och lite där allt eftersom det torkar, eller som jag hittar de platser där nästa sak ska in i bilden. Vet instinktivt när bilden är klart. Men för att måleriet ska fungera måste jag hålla igång det.
Tavlorna gör sig inte själva.

50x70

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar