onsdag 16 september 2009

Drogad Groda

Drogad Groda
Material: Tusch Pris: 1000 kr


Höll på att rama tavlor länge i går. Det är spännande att se hur de blir när de blir klara. Det blir ett avslut och gör så stor skillnad. Tror inte att folk tänker så ofta på vilken betydelse en ram har för bilden.

I början var jag hård på att ha en speciell färgskala på alla ramar för att förenkla upphängningen vid utställningar. Prövade med vita länge, men sen gick jag över till svarta ramar för jag tyckte de tog fram fram färgerna i bilden bättre, dessutom passar de bra till tusch och kol som jag ofta använder när jag skissar. Har å andra sidan hört av andra konstnärer att de tycker det blir begravningstämmning över dem med svart ram, en sorglist. Jag tycker inte det, men alla har ju rätt till en åsikt.

Idag använder jag mig av olika typer av ramar och anpassar dem efter bilden. Som med "Drogad Groda" här ovan. Valde en grön ram för att grodor oftast är gröna. På det viset ger jag en illusion av detta utan att behöva blanda in färgen i bilden. Att använda olika typer av ram är roligare för mig och förhoppningsvis blir det en bättre upplevelse för betraktarna.

Dukar däremot visar jag oftast oramade eller med en enkel trälist. De håller för det och så kan de som köper dem välja om de vill ha dem inramade eller inte. Vill de ha dem ramade får de göra det själva.

Idag åker jag till Stockholm för att ha utställning. Se mer information vid min hemsida www.westlund.dinstudio.se Därför kommer jag troligtvis inte lägga in något mer här förrän jag kommer hem igen. Vet inte om jag har tilgång till dator dit jag kommer. Ni får komma och hälsa på i Stockholm i stället, se bilderna live. Ha det gott så länge.

Mvh Hans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar