måndag 28 september 2009

Text & foto av Katherine Walsh


Stockholm har mött Munkforskonstnären Hans Westlunds måleri - en lek där humor allvar och frihet tar plats på duken!

Rymden och havet inspirerar honom med sin frihet till tolkning - outforskade platser där vi människor ännu kan leka i fantasin. Hans Westlunds ”Rymdkatt” tittar bestämt frånvarande och ändå närvarande ut från Galleri Gregers fönster på galleritäta Hornsgatspuckeln i Stockholm.

Ansiktena på tavlorna ser rakt fram, möter oss utan masker, trygga på något vis i sitt möte med världen utanför kanvasen. Det lilla galleriets väggar är fyllda och uppradat längs med väggarna står fler bilder samlade i grupper för besökaren att bläddra i. Det är en känsla av att befinna sig i konstnärens valprocess, alla tavlor fick inte plats men de finns här att beskåda.

Hans Westlund tar själv emot besökarna och i sitt sätt att närma sig och beskriva sin konst anas en respekt för tavlornas egen integritet. Det finns en allvarsam lekfullhet i hans ögon när han talar om sin konst och om konsten. Han är mitt i livet, lite över fyrtio, och driver sitt eget konstföretag w-art. Konstnären Evert Carlsson från Lysvik, såg hans tavlor på en utställning, blev förtjust och rekommenderade honom för Galleri Greger i Stockholm.

Merparten av tavlorna som visas är målade i akryl och har ett större format. Men här finns också de små uttrycksfulla tuschteckningarna – humoristiska och eftertänksamma bilder av människor och djur. Hans Westlund arbetar i flera olika tekniker för att inte fastna i tanken. Genom att byta teknik får han frihet då nya inspirationer kommer utifrån de olika materialen. Att beskriva sin konst i termer av teknik eller stil är något som han själv undviker.

”Folk vill gärna, och det är mänskligt, placera en i fack. Men som bondson såg jag kossorna stå i sina bås på rad och jag bestämde mig för att jag aldrig skulle bli som dom. Jag vill vara fri, fri att blanda. Därför jobbar jag i olika tekniker det gör att jag inte fastnar i tanken. Det jag exempelvis inte kan uttrycka med akrylen får sitt uttryck i tuschen eller vilken annan teknik jag väljer att använda.”

Humor är en viktig ingrediens i hans konst och ett bra exempel är tavlan rymdfiguren ”Åke”. En bild med få och kraftfulla svarta och grå penseldrag där den något främmande varelsen tituleras med ett jordiskt namn. För att avdramatisera rymden - att låta oss slappna av en stund inför allvaret i livet. Skrattet är viktigt för honom i målandet såväl som i livet. Och i konstens värld tycker han sig se att det lätt blir en lite tung ångestfylld ”Ingmar Bergman” känsla som dominerar. Det är något han vill undvika i sin egen konst. Men här finns också allvaret - de ansikten vi möter har talande ögon där livets både lätta och svåra stunder får plats.

Rymden är en plats som återkommer i titlarna, rymdkatten som möter besökaren i gallerifönstret och så rymdfiguren ”Åke”. I fantasin om rymden och havet finner han en frihet att leka.

”Människan vet ännu så lite om rymden och havet och ingen kan säga att den ena eller den andra tolkningen av dessa platser är sann eller falsk. Det ger mig en lekfull frihet när jag målar som jag hoppas även den som ser min konst också ska känna.”

Penseldragen är kraftfulla och känsliga och färgerna klara och rena. Ofta dominerar en färg som ett tema i ett stycke musik.

”Jag målar alltid till musik, det befriar min tanke och inspirerar. Mitt målande är ett behov och styrs av det humör jag har den dagen. En av utmaningarna jag ställs inför är att styra vad jag ska måla. Det roligaste är när en tanke kommer till mig och jag låter mig ledas av den.”

Förutom att måla skriver han dikter och prosa. Ofta skrivs dikterna i det korthuggna japanska Haikuformen och det är det lyriska och mystiska i det vardagsnära som dominerar. En diktsamling med illustrationer ”The Bulls Eye” är publicerad 2003. Det är fler böcker planerade men målandet är den viktigaste delen för honom här finner han en större öppenhet och frihet i kontrast till orden som han upplever mer slutna för tolkning.

”Jag bor i och trivs i den värmländska tystnaden, lugnet och mörkret där stjärnor syns på natten och jag åker rutschkana i rymden med mina vänner för att det roar mig och det är där jag målar”

Och det är just en känsla av lättsam ändå allvarsam konkret och abstrakt livskänsla som blir kvar när man lämnar Galleri Gregers tillfälliga rymdskepp.

Nästa utställning visas på hemmaplan på Gröna Galleri i Karlstad med vernissage den 10 oktober. Temat då är Blommor och Bin. En samlingsutställning som anordnas av Konstföreningen Gränslöst.

________________________________________________________

Om Hans Westlund:

Född 1966
Utbildad vid Geijerskolan, Ransäter, Värmland
Har ateljé och bostad i Munkfors.
Tar emot besökare i ateljén, även när han arbetar, men ring och avtala tid.
Driver sitt eget konstföretag w-art.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar