torsdag 24 juni 2010

Värmland som abstrakt konst




I går klockan 12 ringde det en journalist (Eric Bengtsson från Värmlands Folkblad) och undrade om jag kunde göra en abstrakt bild av Värmland. Klart jag kan, svarade jag självsäkert, när ska du har den? Ja jag kan kika in vid femtiden, sa han. Kom du, sa jag, jag går ut och exploderar.

Det var den gnistan jag väntat på hela veckan. Någonting som kunde få i gång mig, så för min del var det underbart. Började med att dra ut en bild på en värmlandskarta från Internet, för den visste jag faktiskt inte hur den såg ut. Den första jag hittade var över rekommenderade platser att besöka i Värmland. Munkfors fanns inte med på den. Konstigt. I alla fall, formen gav mig associationer till en kropp. Så ut till ateljén Skissa lite, måla över tomten från i julas och så i gång med det abstrakta. Skönt med värmen. Färgen torkar snabbt.

Fem timmar senare kändes det som att jag var klar. Nu får vi se vad som kommer med i tidningen. By the way - Munkfors finns någonstans i naveltrakten och Karlstad i skrevet, om ni skulle vara osäkra på var de olika platserna är.

1 kommentar: