måndag 26 oktober 2009

Hjärter kung

Hjärter kung
Material: Gouasche Storlek: Minimal Pris: 1000 kr
Bilden är lite dataredigerad och rekommenderas att ses live innan köp
Dagens bild tillägnar jag min bortgångne far.

Somnade tidigt i går så då vaknade jag så klart tidigt i dag. Kroppen är van att sova ett visst antal timmar och det ändrar den inte på i första taget. Kommer ihåg vad min far sa "är kroppen så dum att att den inte vill sova, ska den fan i mig få arbeta". Sen klev han upp och gick ut till korna i ladugården. Tycker det är en ganska komisk vändning, men samtidigt också tänkvärd. Handlar det om hjärnans sätt att ta kontroll över kroppen? Samarbetar de inte kan det bli kaos.

Men ska man följa alla impulser? Vart leder det? Carpe diem i all ära, men om man inte medvetet väljer bort vissa saker orkar man nog inte i längden heller. Hade ett tag fem ideella arbeten (förutom mina tre ordinarie). Alla var roliga, men kroppen och hjärnan orkade till slut inte göra ett bra jobb. När jag då rensade bort tre av dem (med många sura miner som följd) fick jag mer tid och orkade ge mer på de andra, vilket i och för sig gav mig lika mycket arbete igen, men med ett bättre resultat. Det är väl som de säger "dumt huvud får kroppen lida för".

Det handlar mycket om val man gör i livet. Vägar man ska välja. Vilken riktning som är viktigast. Det är ett stressat samhälle vi lever i, men man måste ta sig tid att göra val ändå. I år har jag valt bort mycket av mitt skrivande för att fokusera på mitt måleri, men med det menar jag inte att jag för alltid kastat det på komposthögen, utan att det får vila lite för att kunna tas fram senare. Har fortfarande en del böcker jag vill skriva. Men jag tror på att fokusera även om det är hur lätt som helst att plocka på sig mer och mer. Det är nog snart dags igen att välja bort vissa saker.

Avslutar med att säga att det är lätt att säga ja, det svåra är att säga nej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar