onsdag 8 april 2009

09.04.09 alternativ


Ofta när man har ett tema att jobba med får man många olika ideér. Den 25 juli - 2 aug ska jag delta i en samlingsutställning i Tällerud där årets tema är "HÄSTKRAFTer". I och med att jag nu har haft ganska lång tid på mig att förbereda mig ploppar det upp nya tankar runt ämnet hela tiden. Men varför ska man begränsa sig? Låt det som vill komma, komma. Jag får välja det absolut bästa när det är dags att packa bilen.
Började med att måla och teckna vanliga hästar och det blev en hel del. Då började en annan tanke mala i mitt huvud. Tanken på barnens kraft. Vår framtid. För att visa det började jag teckna och måla hästleksaker. Plötsligt var det gunghästar, leksakshästar och käpphästar lite här och där i min ateljé. Igår kom tanken på sjöhästar. Efter att ha läst lite om dem insåg jag att de är ju helt fantastiska djur. De bara måste jag försöka visa min version av. De är som kvarglömda sagoväsen. Häst-fisk-fågel. Små vattendrakar. Underbara. Tyvärr har de blivit överfiskade på många ställen och flera arter är hotade av utrotning. Det beror på att på många håll, främst i Asien, används torkad sjöhäst som naturläkemedel och som turistsouvenirer.
Låter dagens tanke representeras av en bild jag gjorde igår. Kallar den rätt och slätt för "SJÖHÄST" akryl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar