torsdag 16 april 2009

16.04.09 min ateljé


I oktober förra året flyttade jag från en ateljé på tre rum till ett tvåvånings hus med fem rum. Den ligger på Ängvägen 1, Blia Munkfors. Använder mig av övervåningen till själva skapandet och nedervåningen har vi gjort om till ett galleri på tre rum. Det är bra att ha ett ställe där man kan visa upp färdiga tavlor. Inramade, signerade och klara till försäljning.
Det finns många olika typer av ateljéer, men jag gillar att ha kaos i min ateljé. Titta bara på synonymerna för kaos. Oreda, virrvarr, förvirring, villervalla, röra, anarki, upplösning; ogenomskådlig komplexitet, oförutsägbarhet, ovisshet; urtillstånd, oordnad materia. Det är ord som för mig låter roliga. De ger en bild av en plats där det händer konstiga saker. Ett sagolandskap. Det gillar jag.

Men man måste städa ibland. Det är ofrånkomligt. Det blir så sunkigt annars och det är skönt att få en ren yta att börja om på. I ett kaos tappar man också ständigt bort det man behöver, men då får man improvisera och det ger oväntade resultat. Ibland bra, ibland dåligt, men man lär av sina misstag.
Dagens bild är från min ateljé. Dess golv för att vara exakt. Tycker den representerar texten ganska bra.

2 kommentarer: