torsdag 9 april 2009

10.04.09 grodan


En konstnärskollega sa en gång till mig "om du känner dig riktigt nöjd med en tavla, men ändå bestämmer dig för att måla över, vad händer då?" Först blev jag irriterad över denna fråga, men den bet sig fast inne i min hjärna. Vad händer då? Efter några veckor så bestämde jag mig för att pröva. Nu vet jag svaret, och jag visste det nog redan innan. Oftast blir det så in i h-e bättre, fast ibland blir det skit. Men om det blir skit, så är det ju inget problem att fortsätta. Strukturen förbättras alltid.
Tavlan här ovanför var en sån. Först hade jag bara målat själva masken och ögonen och där kände jag mig nöjd. Kallade den för "KISS AND MAKEUP". Bara titeln var ju guld tyckte jag. Det tvåtydiga ordet makeup fick mig att småle en hel dag. Men så läste jag en bok. "Duma Key" (som jag för övrigt kan rekommendera) av den amerikanske författaren Stephen King. Han skrev om en konstnär som lade in lite udda saker i sina bilder och jag blev sugen på att prova. Några dagar tidigare hade jag skissat grodor så jag bestämde mig för att kasta in en i bilden och fylla på med lite växlighet för att få balans. Var tvungen att teckna upp ansiktet också som tidigare bara hade antytts i färgerna.Denna gång tycker jag att det blev bättre, men nu passade inte titeln längre så just nu går den under namnet "GRODAN" 90x90

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar