onsdag 18 november 2009

Abstrakt konst



Ska skriva lite om abstrakt konst, eller icke föreställande konst. Konst som inte imiterar eller direkt skildrar den yttre verkligheten. Kärt barn har många namn.

Vad oerhört svårt det är att måla något icke föreställande. Det är en utmaning som ger mig en kick. Det kanske ser enkelt ut, men det är det inte. Inte för mig i alla fall. Det smyger sig praktiskt taget alltid fram någonting i mina bilder. Så vad ska man kalla dem för då? Nästan abstrakta?
De gånger jag nära på lyckas med detta konststycke blir jag glad, för jag gillar att kunna se på en tavla utan att ha tankarna surrande runt motivet. Det som i stället finns där är färgerna, formerna och dess påverkan på mig. Det gillar jag.

2 kommentarer:

  1. Det är en härlig bild! Kompositionen funkar, som alltid i ditt fall. Det finns en rörelse i bilden, trots att de flesta delarna i bilden är statiska. Färgerna funkar också fint. Jag är särskilt förtjust de tunna röda linjerna.
    Är det en stor bild?

    Lotta A.


    (Eftersom jag inte kan låta bli att leta efter budskapet/berättelsen vill jag ändå tala om att det är ansiktet på en äldre man med hatt, som tänker på en gång när han sprang till bussen i Stockholm.)

    SvaraRadera
  2. hej Lotta. Tror bilden är 40x60 eller 50x70.. kommer inte ihåg på rak arm.. visst är det svårt att låta bli att leta :)

    SvaraRadera