söndag 8 november 2009

Balans

Westlund på styltor
midsommar 2009


Fotograf: Peter Svensson



Idag ska jag skriva om balans. Mycket i livet handlar om det, så även i mina tavlor. Det gäller att finna balansen i färger och motiv. Det är mycket viktigt för mig att få fram det i mina bilder och det får inte underskattas. Det är ingen slump att bilderna blir som de blir, om nu någon trott det. Ibland kanske det kan tyckas så, men icke!

Kan berätta en liten historia om en stor tavla som jag gjorde på 1x1,5 meter som var ett perfekt ansikte förutom ett litet streck jag retade mig på intensivt på. Min fru älskade bilden så den fick hänga på en hedersplats i vårt vardagsrum, men jag kunde inte släppa tanken på det där strecket.

En dag tog jag med den tillbaka till ateljén för att försöka göra som snickaren sa "gör om och gör rätt". Tyvärr kunde jag inte rädda bilden utan den blev övermålad till en helt annan bild som är en annan historia jag inte ska berätta nu. Det var inte populärt hos min fru, men jag måste erkänna att det kändes skönt för mig efteråt. Hellre ingen bild, än en bild jag inte var nöjd med.

Det handlar om balans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar