torsdag 12 november 2009

Ateljén

Westlund i sin förra ateljé

Fotograf: Ineke Brummer

Idag vill jag prata om själva kärnhuset där konsten frodas: Ateljén. Vad viktig den är för att något ska bli gjort. Hur den är. Storleksmässigt. Utformningen. Tillgången. Balansen.

Har haft lite olika ateljéer Ett rum i ett uthus, ett källargarage, ett litet rum med kök som senare blev tre rum med kök. Den senaste ateljén är på övervåningen i ett hus jag äger. Huset ligger på samma tomt som där jag bor, så jag kan vara där på två minuter. Rummet jag använder till ateljé är på ca 20 kv med tillgång till vatten. Detta med vatten är viktigt då jag oftast använder akryl i mina målningar. Akrylfärgens förmågor kan ni läsa om på min hemsida (http://www.westlund.dinstudio.se/) så det går jag inte in på så många detaljer för det kan ni läsa där, men den är spädbar med vatten.

Jag trivs skapligt där på övervåningen, men planerar att flytta till nedervåningen för att få 35 kvadrat och bättre belysning. Bättre ljus. Också viktigt. Ljuset. Kanske inte just dagsljuset som man ofta hör för ärligt talat, det är inte många tavlor som hänger utomhus. Men man behöver bra ljus för att se vad man håller på med. Dessutom håller jag på att sätta in en kamin där nere och bra värme är också en fördel då jag föredrar att måla snabbt. Färgens torktid beror på hur varmt det är.

Mina ateljéer har en förmåga att fyllas med färg och pågående projekt. Jag målar på staffli och golv så färgen hamnar lite här och lite där. Det är bra om den får göra det. Man kan inte gå omkring och oroa sig över om man "förstör" inredningen. Var finns kreativiteten i det? Man ska ha en så stor ateljé så man kan dansa och sjunga och gå tio steg bakåt från bilden. Avstånd kan förändra en bild kopiöst. Om den inte gör det så är det bra att gå av sig lite ändå så man kan få en liten paus i skapandet. Det blir lätt intensivt. Man glömmer allt. Tid, rum, mat, barn, dryck etc.. det enda som finns är ett starkt fokus på bilderna. Det är så det ska vara. Jag älskar det. Jag mår bra av det. Mår å andra sidan dåligt om jag inte får måla för det är min meditation. Min yoga. Min terapi.
Det är inte bara en hobby, det är mitt liv.

2 kommentarer:

  1. Jag gillar din ataljé och se dig jobba / Peter

    SvaraRadera
  2. Tack Peter :) jag kommer att köra med öppen ateljé sen så alla kan komma. Störs inte av människor. De inspirerar.

    SvaraRadera