fredag 27 november 2009

Varför

UTBROTT


Om jag går för länge utan att måla mår jag dåligt, men å andra sidan så är det fantastiskt att bygga upp en längtan, en explosion av kreativitet.

Har aldrig haft det svårt för att måla och har förstått att det kanske är rätt så unikt. Men jag har heller inte en massa procedurer för mig innan jag sätter igång.. jag bara målar.. för att jag kan och vill. Allt jag behöver finns ju redan där. Eller för resten, nu ljög jag. Ett par saker är viktiga. Vill ha tid på mig. Helst ett x antal timmar, och jag behöver verkligen musiken. På med den bara. Det funkar och påverkar. Publik är också kul. När de pratar med mig kan jag glömma vad jag håller på med vilket kan ge oväntade resultat och det är kul att överraska sig själv.

Ibland väljer jag att göra andra saker, som att spela gitarr, men tror det mesta leder någonstans i alla fall. Till vad vete katten. Motiven och tekniken jag använder mig av varierar från dag till dag och det tycker jag är skönt. Vissa motiv är återkommande. Varför vet jag inte, men jag orkar inte filosofera så speciellt mycket över detta, eller jag vill inte göra det heller. Låt det som komma skall.. komma. Just nu verkar det ha kommit mycket abstrakt, mycket färg och det är en personlig favorit.

2 kommentarer:

  1. Det är ett härligt utbrott! Man kan nästan höra muller eller dån. Den ger en direkt känsla, utan tankar på tolkning.
    Det är roligt att jämföra med din "Tupp" några inlägg ner. Tuppen verkar så noga genomtänkt, uträknad. Utbrottet däremot verkar bara ha hamnat på duken, men även här sitter allt på rätt ställe.
    Målar du med olika hjärnhalvor?

    SvaraRadera
  2. Ingen aning Lotta vilken hjärnhalva jag målar med.. det bara kommer.. och faktiskt.. så var det så även med tuppen ;) det är bara lite mer pilligt med tuschen

    SvaraRadera