tisdag 23 februari 2010

En ängel från 2009


Har tagit några dagar ledigt från måleriet. Behöver ladda batterierna. Då passar det ypperligt att byta arbetssätt. Arbetar med boken i stället. Det tar också tid. Mycket mer tid än man tror.
Ibland tycker jag det är svårt att försvara all tid man avsätter till skriveri och måleri. Kan någonting som är så roligt och ger så mycket verkligen vara ett arbete? Men det är det. Är helt slut på kvällarna när jag tömt mig på fantasi och energi. Men som sagt, svårt att förklara för den som inte är insatt.
Nu på morgonen satt jag och funderade lite på vad jag har gjort tidigare i ängelväg och kom på den här ängeln (dagens bild) som jag gjorde 2009 innan jag ens var inne på att fokusera på änglar. Det har blivit en hel del änglar gjorda under åren faktiskt.
En stor ängel köpte Geijerskolan när jag gick min utbildning där 2000-2002. En ännu större finns någonstans i Karlstad. En tredje och antagligen den största jag någonsin gjort har min bror Bengt i Trollhättan. Många har jag säkert glömt bort. Har även arbetat under en längre period med temat Ikaros tillsammans med konstnären Thomas Strandberg, och steget till ängel är inte så långt bort där heller faktiskt. Har till och från haft några utställningar i kyrkor också, och då har änglar varit naturligt att måla.
Det är konstigt, ibland känner man bara att man är på rätt väg, och jag måste även säga, det är skönt att fokusera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar