tisdag 16 februari 2010

Gabriel


Arbetsnamn: Gabriel


Gjorde en skiss idag av iden jag fick från isblocket jag pratade om igår. La till blomman bara för att jag vill. Det ju så. Man är fri att lägga till och ta bort vad man vill i sina egna bilder.

Det blir antagligen en del skisser innan bilden jag målar på duk blir klar. Det är ett kul sätt att jobba på för det händer alltid någonting som förvånar en själv. Idag var det blomman. Det är en Lilja som kommer direkt ur fantasin, vet faktiskt inte hur en Lilja ser ut. Visst, det går att ta reda på, men det hann jag inte. Då.


4 kommentarer:

  1. Skissar du oftast innan du målar? En annan fråga: du verkar ha många uttryckssätt; vad tycker du bäst om att arbeta med för tekniker?

    SvaraRadera
  2. Jag skissar när jag inte kan måla, som när jag är någon annanstans än i min ateljé,t.ex på andra jobb. Men jag skissar också ibland innan jag fortsätter på en målning. Försöker finna motivet.

    När jag arbetar med tusch blir det gärna i mindre skala. Petigare. Men det är roligt. När jag målar med akryl/kol brukar det bli större, friare. Det är också roligt. Kollage är mer tidskrävande, men det är också avkopplande. Som att lägga ett pussel utan mall.
    Akvarell/gouasche är också oftast mindre format, det blir som att skissa i tusch ungefär. Också kul men lite petigt och oftast inte riktigt i den färgskala jag vill ha. Inte nog med kraft i det helt enkelt.
    Att skriva är ett annat uttryckssätt, men det är svårt att välja. Musik är ju ett annat, spelar ju lite gitarr.

    Kan inte välja, men generellt så målar jag oftast i akryl/kol på duk.

    SvaraRadera
  3. Det var intressant att veta. Tack.

    SvaraRadera
  4. Varsågod :) det kanske blev ett alldeles för långt svar, men så blir det ibland.

    SvaraRadera