lördag 13 februari 2010

Mediterande ängel

Mediterande ängel
70x90 akryl
I dag är det dags att gå ut i ateljén igen. Har vilat i tre dagar från måleriet och koncentrerat mig på bokens alla bokstäver i stället. Det tar tid och är mer frustrerande än måleriet. Blir faktiskt fruktansvärt pedantisk när det gäller skrivandet, även om jag nog är det i mitt måleri också.
Undrar om någon förstår att jag är det i mitt måleri?
Det kanske ser skitigt, slarvigt, konstigt, abstrakt och naivistiskt ut, men det ska se skitigt, slarvigt, konstigt, abstrakt och naivistiskt ut på rätt sätt också. Det är mycket måla över, måla över, måla över som ska till innan det blir som man vill. Lycka är ju när det stämmer direkt, men tyvärr håller inte ens de bilderna hela vägen ibland. Det kan gå några dagar, månader, år och så är man där och petar och målar över igen.
Fick en filosofisk tanke av en konstnärsvän en gång. "Vad händer om du målar över en duk som du redan är nöjd med. Blir den bättre eller sämre?" Tanken gnagde sig fast i min hjärna och en dag var jag bara tvungen att försöka. Det blev bättre - då. Det kanske inte alltid blir det, men jag skulle tro att det övervägande blir det. Men det handlar väl om det där med att våga. Ha mod att fortsätta.

3 kommentarer:

  1. Ibland är det säkert bra att kill some darlings på vägen. Om inte annat så bara för att veta att man, som du också skriver, kan och vågar. Jag hade t.ex. en period när jag stänkte mycket. Tills jag en dag hade stänkt tillräckligt och började måla över det. :)

    SvaraRadera
  2. Snälla Hans, måla inte över det du är nöjd med. Det måste väl bli samma sak om du tar en som du inte är nöjd med och sparar den du är nöjd med. Du har både mod att fortsätta och tillräckligt många dukar hemma för att göra det.
    Btw: vi är många som inte förstår ditt måleri, men bara gillar det ändå. Om vi förstod kanske vi skulle göra exakt samma sak som du och de skulle väl bli enformigt?
    Ängelen var väldigt go.

    SvaraRadera
  3. Titti: Det går i perioder också det där med stänket. Har också gjort det, men gått förbi det. Men ibland, så använder jag det igen.

    Lotta: *jag ler* Har målat över massor nu i höst och vår. Glad att det finns människor som du som gillar det jag gör. Det finns säkert många som inte gör det också. Men vem bryr sig om dom :)

    SvaraRadera