onsdag 17 mars 2010

ögonaböj

skyddsängel
Diskuterar ögonens vara eller inte vara i andra bloggar med andra konstnärer - Lotta Appelquist (http://jagochminbild.blogspot.com) och Titti Hammarling (http://tittihammarling.com/blogg)
Intressant ämne detta. Målar ju ofta ögon på mina bilder, men ibland kommer de där som inte vill ha några ditmålade, som bilden i dag. När jag gjorde den här förra veckan förvånade det mig att jag tyckte så mycket om den.
Då trodde jag att det var för att den var så ovanlig för att vara gjord av mig. Inte så intensiv, utan väldigt lugn och behaglig. Trodde att det kanske var därför. Kan inte säga att jag vet så mycket mer nu, mer än att den känns klar. Ärligt talat känns den som den tittar på mig ändå, trots att den inte har några ögon. Tror det kan vara en skyddsängel. Därav dess titel.

5 kommentarer:

  1. Jag tycker faktiskt att det är som om hela figuren är ett öga en stunden och att jag anar någon slags antydan till blick andra stunden. Den är ovanlig i din produktion. Förlåt mig, men jag tror inte att du kommer att låta den vara klar så här - även om den är kanonfin!

    SvaraRadera
  2. *ler* Vi får se där Lotta. Har signerat den i dag iaf. Gillar den som den är just nu, men vem vet om några veckor..

    SvaraRadera
  3. Är inte allt så tydligt så söker sig hjärnan fram till en egen tolkning. Om jag tittar på din målning så tycker jag mig förstå men min förståelse är kanske inte överensstämmande med det du försökt uttrycka. Fin målning i vilket fall som helst!

    SvaraRadera
  4. Tack Titti, och man behöver inte förstå allt vet du :)

    SvaraRadera
  5. Det var precis så jag menade.

    SvaraRadera