onsdag 17 mars 2010

Självporträtt, ögon och något mer


Vi låter tankarna stanna vid självporträtt och ögon, som vi diskuterat några dagar i bloggen, men lägger även till en ny. Bilden i dag är ett databearbetat foto på mig. Alltså ett självporträtt. Här har jag inga stirrande ögon utan bär solglasögon. Det är ju ett alternativt sätt att komma förbi ögonen. Det nya och lite konstiga i bilden är att jag lagt till en liten tecknad mus som mun. (Nu kanske det flyger snuskiga felaktiga tankar genom ert huvud, men då får ni genast vända dem till rättvisande humoristiska) Jag blir glad av den lilla musen, och att svansen bildar ett läckert leende gör den inte tråkigare.
Fantasi är viktigt att ha som konstnär, men även humor tycker jag. Man ska inte ta varken sig själv eller sin konst på för stort allvar. Det blir man inte glad av, och konst ska vara kul. Får väl tillägga där att mina bilder ofta speglar hur jag mår. Är man arg, ledsen eller har någon anna känsla som måste ut, ska förstås även det få ta sin plats i konsten.
Det finns olika typer av konstnärer. Jag är en.

4 kommentarer:

  1. Gudabilder har under vissa perioder (t.ex Sumererna) gjorts med tomma ögon. De ger oss en känsla av underdånighet eftersom de tittar, men vi kan inte se vad de tittar på. Solglasögon funkar likadant.
    Nu är det upp till var och en att tolka om jag tänker mig ditt självporträtt som en gudabild.
    Den söta musen talar nog för något annat;).
    Glömde säga att du är den av dem jag brukar titta på som skildrar blicken bäst.

    SvaraRadera
  2. Ha ha.. inte tror jag att du ser på mig som en Gud Lotta.. men det var intressant det du skrev där. Får också tacka ödmjukast för den finfina komplimangen om mina övriga ögonbilder.

    Annica skrev "tyst som en mus" på facebook.. spännande vidaretanke där.. kan det ha varit det mitt undermedvetna ville säga mig? "tyst som en mus"

    SvaraRadera
  3. Coolt självporträtt...Rena rockpostern! /Göran

    SvaraRadera
  4. Tack Göran :) hör av dig till påsk så tar vi en konst-tur tillsammans..

    SvaraRadera