onsdag 28 april 2010

Batteriladdardagen



I dag vaknade jag med en tanke om att försöka fortsätta med Lotta Appelquists projekt "viskleken" men insåg ganska snart att det var en batteriladdardag. Tycker inte om att vara alltför strukturerad, utan vill hellre vara lite spontan. Det har varit en grå och regnig dag, men framförallt har det varit en kulturellt ledig dag. Det jag ska göra till Lottas projekt är ändå klart inne i mitt huvud, och skisserna ligger framme i ateljén så det är "bara" att gå dit och måla den egentliga bilden, när jag väl känner för det. Inte i dag. Inget måste i dag.

Ägnade i stället dagen till att tvätta bilar (vilket chockade både min fru och bilarna) och umgås med min småförkylda dotter. Vi observerade både vitsippor, snigelfamiljer och ett rådjur på vår promenad. Tog en sväng till affären också så vi fick smaka på årets första jordgubbar.

Det har varit en bra dag. En batteriladdardag.

2 kommentarer:

  1. Är det inte så att vi kan behöva ladda med olika saker/upplevelser också? Som konstnär är man i något slags ständigt -pull/push-förhållande till sitt arbete. Lite konstigt kanske men jag tycker att jag laddar mina batterier allra bäst när jag målar.

    SvaraRadera
  2. Helt klart behöver man influenser och diskussioner i skapandet. Det går inte att meditera fram allt, även om bra fantasi och ett anorlunda liv kan hjälpa. Ladda när man skapar.. hm.. jo det kan gå. Lite som att träna. Gör någonting varje dag i ett år så har du skapat 365 "saker", bra eller inte, du får i alla fall träna upp kontakten mellan öga, hand och hjärna.

    SvaraRadera