fredag 16 april 2010

Envingade änglar

Ovan: Envingad ängel (akryl)
Nedan: Envingad ängel (skiss i tusch)


När man vill göra något mer av en skiss, utveckla den till en målning, blir det inte alltid som man tänkt sig. Det blir på ett annat vis. Om ni tittar på skissen så är den ängeln fortfarande på marken och på väg framåt. Den målade varianten däremot surfar lite mer lojt fram på ett blått hjärta. Jag känner mig nöjd med båda versionerna. Kanske blir det även en tredje, eller en fjärde. Man kan variera tekniker, färger, positioner etc. Det är roligt att prova sig fram.
Sen kan man ju fundera på varför man ska måla envingade änglar, men den tanken släpper jag fri till åskådarna.

7 kommentarer:

  1. Hej, Jag tycker ännu bättre om de här bilderna om jag INTE har begreppet envingad ängel kopplat till bilderna. Jag ser mycket annat i dem men du kanske VILL att betraktaren ska se en ängel?

    SvaraRadera
  2. Bra fråga. Har inte reflekterat på det innan. men nu när jag gör det så känner jag inte att jag måste vilja att betraktarna ska se just envingade änglar. Har du något förslag på något mer neutralt titel/namn? Vad ser du?

    SvaraRadera
  3. Det är intressant när bilderna skapar sig själva, för det är den processen du beskriver ovan? När bilderna formar sig själva och det går att ha en grundtanke om hur det ska bli men sedan är det kul att följa med och på något vis vara redskapet...

    SvaraRadera
  4. ja man kan ha en grundidé men sen blir det något annat, det är det som är det roliga med att måla.. överasskningsmomentet :)

    SvaraRadera
  5. Detta med titlar och att riktigt få till dem är trickigt men intressant. Kämpar själv ständigt med det. Tänker så här: du har ju ditt projekt. Ett tema. Kanske en utställning. Något övergripande som håller ihop tillräckligt. Under det kan bilderna leva sitt eget liv + upprepar man en bra titel många gånger så tappar den kanske sitt ursprungsvärde.

    SvaraRadera
  6. Hm.. tänkvärt Titti. Ska fundera lite så återkommer jag..

    SvaraRadera
  7. tycker titlar är svårt.. Det är att måla som är roligt. Oftast har jag ett arbetsnman på dem och då använder jag mig av det, men ibland blir det knepigt. Du har rätt Titti i att om man använder sig av något för ofta tar det udden ur det. Som med landskap, eller i mitt fall nu, änglar. Är tacksam för förslag på hur jag ska göra..

    SvaraRadera