onsdag 5 maj 2010

Bearbetning av bilder

beskuren med passpartoue

obearbetad

Idag vill jag prata om det där med att beskära bilder, använda sig av passpartouer och om ramar. Det handlar väl om det där med att presentera bilderna, och om ekonomi. Beskärning, passpartoue och ram kan göra stor skillnad på en bild. Hjälpa eller stjälpa. Det är värt att tänka efter innan en utställning. Hurt man vill beskära bilden till exempel. Där använder jag mig av lösa passpartouer eller datorn för att se på lite olika möjligheter. Hur bilden blir bäst. Man kanske måste kolla över ekonomin också, om man har råd med det där lilla extra. Det finns även en hel del färgade passpartouer och ramar att välja mellan.

Själv använder jag mig mer av detta arbetsätt om jag målat på papper, än om jag målat på duk. Duken i sig kan vara nog så vacker utan det där extra, och jag målar ändå så ända ut på kanterna.

4 kommentarer:

  1. Bra exempel på hur olika värden en bild kan få beroende på hur den beskärs. Jag tycker att det fyller samma funktion i oljemåleriet ibland när jag fotograferar detaljer i målningar. Då kan jag plötsligt se att delarna blir fullvärdiga motiv i sig och ibland till och med starkare i uttrycket är helhetsbilden/originalet.

    SvaraRadera
  2. Tycker själv att små bilder kan vara starkare än stora... kan det bero på ytan? Men de stora är roligare att måla. man får kämpa för att få dem att fungera, och man får använda sig av hela kroppen i "målaryoga" (ta ut svängarna)

    SvaraRadera
  3. Riktigt bra exempel! Den övre bilden med passpartout säger mycket mer tycker jag. Sedan gäller det att våga. Våga sluta i tid med en målning och våga beskära. Svårt och roligt.
    Och som oftast - det kryper i målarnerven hos mig när jag varit in här och kikat... :)

    www.jagandasinandasut.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Tack Eva. Det roligt och spännande. Ett sätt att fortsätta med bilden. Kul också att jag kan inspirera.

    SvaraRadera