tisdag 4 maj 2010

Skissa/teckna


Funderar på det där med att skissa/teckna bilder. Varför gör jag det?

Ja, ett sätt att använda tekniken på, är att finna former. Hitta nya motiv i en redan existerande bild. Eller finna vad jag egentligen vill ha kvar i bilden och vad som ska bort.

Sedan har jag väl alltid skissat/tecknat så långt bak jag minns. Ta bara det där med att sitta på ett tråkigt möte. Har jag bara penna och papper flyger tiden. Men jag missar inte att lyssna och delta i samtal för det. Snarare tvärtom. Jag blir mer koncentrerad. Tecknandet går på automat. Sedan, efteråt, kan man använda sig av skisserna till nya tavlor.

Bilden som får representera texten idag är en katt jag gjorde på jobbet i går. Använde mig av det som fanns tillgängligt. Papper, blyertspenna, en sked, kaffe och chilikrydda. Nu behöver den ju inte sluta där. Kanske fortsätter på bilden med akvarell, gouasche, akryl, men det får jag se. Kan ju även använda jag mig av skissen till utgångspunkt för en större tavla.

Vore roligt att höra om någon annan har tankar om detta. Skriv gärna en kommentar.

4 kommentarer:

  1. Skissandet är en del i skapandet oavsett om det sker "på riktigt" eller vid ett möte eller på jobbet. Skissa går även att göra med kamera tycker jag. Ibland blir skisserna självgående, ibland är det början till något annat.
    Fin katt! Kul med chilikryddan :)

    SvaraRadera
  2. Kameran är givetvis också ett bra sätt att skissa. Tycker mobilernas kameror är tillräckligt bra idag, och den är ju alltid med. Bra kommentar Eva. Tack.

    SvaraRadera
  3. Jag använder ofta kladd som jag kallar det..
    sånt som blir till när man pratar i telefon tex..då är jag inte riktigt medveten om vad
    jag ritar..och ur detta kladd kan jag upptäcka
    något spännande som går att utveckla..
    Bra katt../Iréne

    SvaraRadera
  4. Tack Irene. I telefonkladdet finns det mycket inspiration att hämta.

    SvaraRadera