söndag 30 maj 2010

Målaryoga

Foto: Emelie Persson


Efter att mina benhinnor högljutt protesterat vid dagens joggingtur så sa min personliga tränare Ila Rask till mig att vila någon dag. Det tar tydligen tid för kroppen att vänja sig vid nyheter. Ja ja, hade ändå träningsvärk efter gårdagens styrketräning. I morgon jobbar jag kommunalt så då blir det inga löppass och i dag får det bli målaryoga. Det är när tavlorna är spridda längs golv och väggar i ateljén. Man dansar runt i rummet till musiken och kroppen vrids i helkonstiga vinklar medan hjärnan vilar/arbetar i något slags meditativt instinktivt tillstånd i samklang med händerna. Det är då magi skapas.

Idag har jag en ide om hur jag ska fortsätta med en tavla. Det är roligt det där. Man går och funderar på hur man ska fortsätta när man inte är i ateljén. Inte hela tiden, men det ploppar upp små signaler i hjärnkontoret då och då. Antecknar det snabbt i min mobil när det händer, för tyvärr glömmer jag det lika fort. Då kommer jag i alla fall lite lättare ihåg hur jag ska fortsätta, om jag har tur, för ska sanningen fram så glömmer jag också att titta i mobilen, men det kan ju inte den hjälpa.

3 kommentarer:

  1. Bra bild det där av Emelie. Hon har verkligen fångat både dig och en känsla som är svår att klä i ord. Annars ett roligt inlägg. Skrattade gott.

    SvaraRadera
  2. Hon var hos mig en hel dag och knäppte bilder, så det vore väl skamligt om det inte blev någon bra. Bra att du skrattade också Titti. Man vet ju inte hur texterna tas emot, om ingen kommenterar.

    SvaraRadera
  3. Äh, du skriver jättetrevligt och ärligt, både med allvar och humor.

    SvaraRadera