fredag 7 maj 2010

vardagslivet färgar bilden


Nu brukar jag ju inte skriva så mycket om mitt personliga liv här, utan det här är väl mer tänkt som en konstblog, men i dag vill jag peka på att vardagslivet har en stor inverkan/påverkan på konstnärslivet. De delar liv. Det ska man inte glömma bort.


Det kommer saker i vägen ibland. Psykiska/fysiska händelser som sätter käppar i hjulet. Varför? Är det meningen? Är det ödet som bromsar eller försöker fånga min uppmärksamhet? Ska jag göra någonting på ett annat vis? Kan jag använda mig av denna reflektion?


Självklart kan jag det. Det har jag gjort flera gånger, och då menar jag inte bara att använda mig av olika känslor i mina målningar, även om det också självklart fungerar och är en viktig del i mitt måleri. Jag menar att jag måste lyssna, tänka och handla utefter vad som händer i den direkta omgivningen. Använda mig av de erfarenheter jag har. Våga fråga andra om råd om jag hamnar i nya situationer. Erkänna om jag gjort fel. Ompröva beslut.




2 kommentarer:

  1. Så klokt så, Hans. Jag tycker att det är precis som du beskriver.

    SvaraRadera