tisdag 18 maj 2010

Inventarier och Kent


I går kom jag att tänka på vad jag har för saker i min ateljé. Vad som omger skapandet. I två fönster hänger det en fisk och en sjöhäst i koppar som Laura Gunnarson tillverkat. En liten fågel i porslin jag köpt i en andrahandsbutik står på ett skåp. En träskulptur från Maria "Vildhjärta" Westerberg står på ett annat. En gammal klocka efter min mormor och morfar hänger på väggen och har precis börjat fungera igen. Det har en vacker klang som påminner mig om min barndom.

Inom en snar framtid ska jag hänga upp ett cd-ställ i trä som Evert Carlsson tillverkat. Fylla det med mina favorit-cds. Musiken är viktig. Har även funderat på att fylla en vägg med tavlor jag köpt eller bytt till mig av andra konstnärer, men det har inte blivit av än. Kanske är dags för det nu..

Men vad säger alla de här sakerna om mig? Inspirerar de mig? Medvetet eller omedvetet? Är det lika för andra konstnärer? Vad har andra hos sig, och varför? Vill gärna ha kommentarer på detta. Höra andras tankar i ämnet.

Dagens bild får bli "Kent" som är såld och hänger hos en privatperson i Kvänum.

4 kommentarer:

  1. Roligt att du skrev mer om detta. Som du redan vet så har jag djur, lite olika men mest hästar. Annars: Inte för mycket grejor men de grejor som finns får mig att må bra. De skapar en slags trygghet så att jag får ro att måla. Favoritmålarmusik, lite böcker, någon ikon, mammas gamla docka, något foto, cowboys & indianer.

    SvaraRadera
  2. Inte för mycket saker tror jag är en viktig sak att tänka på Titti. Tack för att du påpekar det. Man ska inte begrava sig i inspirerande material. Kanske snarare byta då och då. Att de olika tingen i sig skapar en trygghet är jag säker på. Glömde nämna min vedkamin. Den skapar definitivt ett stort lugn i min ateljé. Värme och vedknaster.

    Att man har en tillräckligt stor ateljé tror jag också är viktigt. Man ska kunna gå så man kan se vad man gör på avstånd.Men där kanske diskussionen gled över mer på själva ateljén än på inventarierna :) det får vi diskutera en annan dag.

    SvaraRadera
  3. Ojoj... i mina 16kvm ateljé, (som jag kallar Snäckan i bloggen), får det tyvärr plats mer saker - material blandat med inspiration - än gåpåavstånd yta ;) Men det funkar. Någorlunda ;)

    SvaraRadera
  4. Man får göra det bästa av det man har Eva, precis som du gör. Själv började jag måla i ett litet garage med taskig belysning..

    SvaraRadera