måndag 3 maj 2010

viskleken



I går började jag att måla på en bild som ska ingå i ett projekt från Lotta Appelquist som kallas viskleken. Det är en variation på leken med samma namn, där en grupp människor står i en ring och viskar en mening i örat på den till vänster tills det gått runt, och man får höra vad den förändrats till, när den kommer till slutet. Den konstnärliga varianten går ut på att allt börjar med en bild som skickas till en konstnär som gör en bild inspirerad av denna som går vidare till nästa och så vidare och så vidare...

I och med att allt började med en bild som Lotta handplockade från mig så trodde jag inte att jag skulle få vara med och leka, men det visade sig att det fanns en bild även för mig att arbeta med. En som hade blivit en total missuppfattning från konstnärinnan Karin Elmgren. Det tackar jag för. Ibland har man tur.
Gick och funderade några veckor hur jag skulle göra och till slut började en tanke slå rot. Efter ett antal skisser i blyerts var jag redo att gå på duken. Sedan var tanken att använda mig av ungefär de färger jag målat min första bild med, men det sket sig.. lite. Den är ju inte klar än, men den är på väg. Vill inte publicera någon bild på det här förrän jag pratat med Karin och Lotta för att höra om det är ok, så idag får mitt företagsnamn representera texten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar